az agyi plaszticitás

Az agyi plaszticitás más megközelítésben – nem pedagógiai szempontból

Kedves Kollégák!

Eddig az agyi plaszticitást főként pedagógiai szempontból tanulmányoztuk:
A sok és rendszeres gyakorlás helyreállítja az elhalt vagy nem megfelelően fejlett idegsejteket, a szomszédos agyi területek átveszik a sérült funkció irányítását. 

MA EGY MÁSIK MEGKÖZELÍTÉST MUTATOK NEKTEK, AMI SZINTÉN NAGYON FONTOS, ÉS AZ AGY CSODÁLATOS MŰKÖDÉSÉT BIZONYÍTJA

Meglepő módon, nem csak a rendszeres gyakorlás gyógyítja az agyat és a hiányzó funkciókat…

Akkor vajon mi?
Bővítsük a tudásunkat!

KÉT KÜLÖNLEGES KUTATÁSI EREDMÉNNYEL ÉRKEZTEM MA, KEDVENC AGYKUTATÓ-PSZICHIÁTER SZERZŐM KÖNYVÉBŐL:

Kb. 20 évvel ezelőtt még nem ismerték a tudósok az agy öngyógyító képességét. Most már sokkal többet tudunk az agy öngyógyító és információfeldolgozó képességéről.

Egy agykutató hölgy, Dr. Caroline Leaf ezt állította: “Az agykutatás és a tudomány kezdi utolérni a Bibliát. A gondolataink változtatják az agyunkat és az érzelmeinket. .”

Ezt 2000 évvel ezelőtt így írta Pál apostol a Rómaiakhoz írott levelében: “Változzatok el a ti elmétek megújulása által.” (Rom12,2).

Ezt ma így is értelmezhetjük, hogy az agy plasztikus, változtatható. Pál apostol tanácsa: nemes, tiszta dolgokkal foglalkozzunk, hogy mi is tisztává váljunk.

Selye professzor, a stressz leírója is megfogalmazta, hogy minden gondolathoz társul egy érzelem. Vagyis a gondolataink befolyásolják az érzelmeinket, sőt a szervezetünk egészségét is!

AKKOR NÉZZÜK A LÉNYEGET! ITT VAN KÉT PÉLDA:

“A távolkeleten egy anyának született egy agyilag fejletlen kislánya. Nem volt motoros központja. A hallókérge sem fejlődött ki. Valószínűleg csak a bőrfelület érzőidegei maradtak meg.
Az anyát arra biztatták, hogy tegye intézetbe a gyermekét, de az anya ragaszkodott gyermekéhez. Vele maradt, gyakran felvette, simogatta, dédelgette, énekelt neki. És egy idő után a motoros központtal nem rendelkező és nem halló gyermek elkezdett lassan mászni.”

Mi lehet ennek a magyarázata?
Törődés és megfelelő érzelmi körülmények között az agyban lévő csillag alakú támasztó sejtek (asztrociták) beindulnak. Ezek a sejtek idegnövekedésre képesek. Idegsejt pótlására képesek idegpótlást végrehajtani. Tartalékként ott vannak az agyban. És megfelelő körülmények között (pozitív érzelmi háttérben) képesek helyreállítani az idegsejteket.

“Egy rákból meggyógyult kutató orvos 2 egér csoporttal kísérletezett. Mindkét egér csoport rákos volt. Az egyik csoportot etették, tisztán tartották, ennyi. A másik csoport egyedei is kaptak enni, de kaptak még plusz simogatást, meleg érzelmeket.”

Talán kitaláljátok, hogy a második csoport egyedei meggyógyultak, az első csoportba tartozó egerek meghaltak.

Vagyis sejtetitek már a választ…

A meleg érzelmi közeg képes meggyógyítani az agyat…

Irodalom: Norman Doidge: A változó agy, Park Kiadó, 2019.

Ezt elhivatott logopédus-gyógypedagógusként mi is érezhetjük, láthatjuk, tapasztalhatjuk….
Tapasztaltatok ilyesmit?

RUDAS ZSUZSANNA

Örülök, ha válaszolsz és ha elgondolkodsz a cikkeimen! Köszönök minden visszajelzést és szívesen veszem a párbeszédet!

Szeretettel:
Rudas Zsuzsanna
Logopédus – Gyógypedagógus
Fejlesztő pedagógus
Mentálhigiénés segítő szakember,
a www.beszedakademia.hu alapítója

Tetszett a cikkem? Oszd meg kedvenc közösségi média felületeden!

Csatlakozz Hangindító csoportunkhoz, hogy más szülőtársakkal találkozhass és gyakorlati ötleteket kaphass a korai beszédindítással kapcsolatosan!

Csatlakozz ÉPÍTSÜNK BESZÉDET! – Szakembereknek szakmai csoportunkhoz, tanulj velem és építs kapcsolatokat hasonló érdeklődésű kollégákkal!