hogyan kezdenek el a kisbabák beszélni

Hogyan kezdenek el a kisbabák beszélni?

Kedves Kollégák! Kedves Szülők!

Nagy szeretettel köszöntelek benneteket! Folytatjuk kalandozásunkat a beszédindítással összefüggő agykutatási eredményekben. Hogyan kezdenek el a kisbabák beszélni?

Most a gagyogásról – beszédindulásról szóló film magyarázatát írom le nektek szakmai szempontból. Ha még nem nézted meg, bármikor megtekintheted..

Remélem, hogy egyre világosabb a kapcsolat számotokra, hogy mi van a probléma hátterében. És ha eddig nem is volt, a mai bejegyzés végére értitek az összefüggéseket, és egyre tudatosabbá váltok. Közeledünk a gyakorlathoz..

MAI TÉMÁNK A KISBABÁK BESZÉDINDÍTÁSÁVAL KAPCSOLATOS AGYKUTATÁSI EREDMÉNYEK (Hogyan kezdenek el a kisbabák beszélni?)

Most a már megismert Michael Merzenichnek egy Paula Tallal nevű agykutatóval közös kutatásait mutatom be nektek. Tallal azt kutatta, hogy miért okoz nehézséget egyes gyerekeknek, hogy megtanuljanak olvasni.

Közös kutatási eredményeikből idézek most:
“A kisbabák úgy kezdenek beszélni, hogy először mássalhangzó/magánhangzó kombinációkat ismételgetnek: da=da=da Vagy ba=ba=ba. Sok nyelven az első szavaik is ilyen kombinációkból állnak. Gyakran mondják először például, hogy” mama”, “papa”, “pipi” és így tovább. Tallal kutatásai során kiderült, hogy a nyelvi nehézségekkel küszködő gyerekek agya nem tudja jól feldolgozni a gyakori mássalhangzó/magánhangzó kombinációkat, amelyeket a “beszéd” gyors elemeinek ” neveznek. A gyerekek nem hallják ezeket pontosan, s emiatt nem is tudják helyesen visszaadni őket.

Merzenich úgy vélte, hogy e gyerekek hallókérgének idegsejtjei túl lassan sülnek ki, emiatt nem tudnak különbséget tenni két hang között, illetve azt sem képesek megállapítani, hogy két, egymás után elhangzott hang közül melyik volt az első és melyik a második. Sok esetben nem hallották a szótagok elejét vagy a szótagon belüli hangváltásokat….“A nyelvi nehézséggel küzdő gyermekek 80%-ánál nagyon lassú az idegsejtek kisülése.
” Így nagy mennyiségű nyelvi információt veszítenek el. “
A tudósok kimutatták, hogy a jelek nem voltak tiszták.
” -Zavaros volt tehát a bemenet, és zavaros a kimenet is – magyarázza Merzenich.”

(Norman Doidge : A változó agy, Park Kiadó, 2011, 95.old.)

EDDIG A TUDOMÁNY.. MIT TANULHATUNK EBBŐL?

Tapasztalataim szerint két dolgot :
A vizsgálat és a terápia elemeit is erre a tudásra kell építenünk.
Egyik legfontosabb kérdésem a szülőkhöz mindig ez: gagyogott a gyermeked ?
Tudott hangokat kapcsolni?
Jelen állapot:Most gagyog? Utánoz hangokat? Mond “ciklikus” szavakat (pl. papa, mama, baba, cica, pipi, kuka stb?)
És újra: milyen a hallása? Milyen hangokra figyel?
Írtam egy könyvet a beszédindítás megsegítésére, amelyben leírom a vizsgálat és a terápia ide kapcsolódó részeit, de erről majd később beszélek…

Gondolkodtató kérdéseim :
1. Gagyogott a gyermeked?
2. Mikor kezdett hangokat kapcsolni magánhangzókat magánhangzókkal (oá, iá, ui, stb), illetve magánhangzókat mássalhangzókkal (mma, be, pu, stb)

RUDAS ZSUZSANNA

Örülök, ha válaszolsz és ha elgondolkodsz a cikkeimen, hogyan kezdenek el a kisbabák beszélni? Köszönök minden visszajelzést és szívesen veszem a párbeszédet!

Szeretettel:
Rudas Zsuzsanna
Logopédus – Gyógypedagógus
Fejlesztő pedagógus
Mentálhigiénés segítő szakember

Tetszett a cikkem? Oszd meg kedvenc közösségi média felületeden!

Csatlakozz Hangindító csoportunkhoz, hogy más szülőtársakkal találkozhass és gyakorlati ötleteket kaphass a korai beszédindítással kapcsolatosan!

Csatlakozz ÉPÍTSÜNK BESZÉDET! – Szakembereknek szakmai csoportunkhoz, tanulj velem és építs kapcsolatokat hasonló érdeklődésű kollégákkal!

Fotók: pexels.com