Hogyan lehetünk sikeresek ezen a területen - akár a közellátásban is?
Sokat próbálkoztál már a nyelvlökéses nyelés korrigálásával, de valahogy nem volt az igazi? Esetleg bele se mertél vágni? Több elméleti tanfolyamot is elvégeztél, de még mindig bizonytalan vagy, hogyan dolgozz a gyakorlatban?
Hallottál már a 3×5 módszerről, amivel 3-4 hónap alatt eljutsz a nyelvlökéses (szabálytalanul nyelő) klienseiddel A-ból B-be?
Nem baj, ha csak most hallasz róla először. Nem maradtál le semmiről.
Szeretnél kicsit belelátni a 3×5 módszer online tanfolyamon zajló munkába?
A 3×5 módszer – nyelvlökéses nyelés vizsgálatára és terápiájára kidolgozott képzés – online tanfolyam olyan sok logopédusnak nyújt segítséget, hogy a nagy érdeklődés miatt már várólistát kellett nyitnunk.
Több élő, majd online rendszerű tanfolyam után nemrég lett vége a 2022. nyarán indult, felfrissített 3×5 módszer tanfolyamnak, úgyhogy most ennek kapcsán írok.
Máris mutatom, hogy miről lesz szó mostanában:
I. Mit tanultunk az egyik kis létszámú, prémium csoporttal? – egy kis hibából fejlődés és öröm, és: hogy működik sikeresen a nyelvlökéses nyelő tanítványok kezelése a közellátásban? -ezekről írok most
II. Mi a visszaesés nélküli nyelvlökéses nyelés terápia titka? –erről szól majd a következő cikkem.
Tudom, hogy sok logopédus érdeklődik a nyelvlökéses nyelés terápiája iránt, mivel egyre több kliens jelentkezik ezzel a problémával. Te is ebben a cipőben jársz, de nem mered elkezdeni a munkát? Elvégeztél sok elméleti tanfolyamot, de a gyakorlathoz nem vittek közelebb? Szeretnék neked segíteni a most induló cikksorozatommal, hogy közelebb kerülj a megoldáshoz. 2009 óta képzem a logopédusokat ezen a területen, és egyre több sikerről számolnak be ők is, én is.
Most az egyik tanfolyamom Zoom találkozójába szeretnélek beavatni, ami egy véletlen műszaki hiba miatt került leírásra. Remélem, hasznos lesz neked is.
Történt már veled olyan, hogy nagyon készültél valami fontos eseményre, és egy apró műszaki baki miatt nem úgy sikerült, ahogy tervezted?
Velem, sajnos, igen. De ha a botlásokat újabb tanulási lehetőségként fogjuk fel, máris sikeresebbnek és kreatívabbnak érezzük magunk.
Ezt a levelet már korábban szerettem volna megírni, de nagyon lefoglaltak az éppen folyó 3×5 módszerrel kapcsolatos feladatok. De szerintem soha nem késő… mindig jó tanulni, ugye?
Először is: Mi is volt a baki?
Ahogy egyre több logopédus-gyógypedagógus érdeklődik a 3×5 módszer online tanfolyami változata után, úgy keresem én is a jobbnál jobb megoldásokat, hogy minél több embernek tudjak segíteni.
Így 2021. tavaszán több jelenléti képzés után elindultak az első online tanfolyamok, majd 2022. nyarán egyszerre két online csoportot indítottunk, ahol a „Pro csoport” számára egy igazán izgalmas bónuszt készítettünk elő. A 3×5 módszert régóta alkalmazó kollégáimat, akikkel létrehoztuk a 3×5 kreatív munkacsoportot, szakértőként meghívtuk a tanfolyam zárt Fb csoportjába, valamint a Pro csoport havi Zoom találkozóira.
Így vendégeink voltak: Galgóczy Katalin, Gánóczy Andrea, Mikonya Ildikó és Varga Izabella. Augusztusi vendégünk Mikonya Ildikó volt, aki a Budaörsi logopédus közösséget erősíti kreatív elméjével, szaktudásával. Elsősorban közellátásban foglalkozik nyelvlökéses (szabálytalan) nyelő tanítványokkal.
A beszélgetésről videófelvétel készült, de amíg a Zoom átrakta a felvételt a gépemre, hirtelen filmszakadás volt…gép leáll, felvétel eltűnik, és utána már sehonnan nem kerül elő… A baki! Akkor most hogy küldjem el a felvételt a csoport tagjainak? Hogy fogják visszanézni? Hogy nézi meg, aki nem tudott jelen lenni?
Szerencsére láttam, hogy néhányan lelkesen jegyzeteltek, és persze nekem is voltak jegyzeteim. Írtam a csoportnak, hogy ha tudnak, segítsenek. Összeírtam mindent, amire emlékeztem, közben a tanfolyamos Kati is elküldte a feljegyzéseit, és ebből már tudtam készíteni egy feljegyzést. És milyen jó!! Nekem még jobban is tetszett, mint a videófelvételek. Benne volt a lényeg.
A tanuló csoport pozitív visszajelzései alapján úgy gondoltam, hogy egyrészt készítek még ilyet, másrészt megosztom veled, hátha hasznosnak találod. (A videót személyiségjogok miatt amúgy sem tudnám ide tenni). Így a bakiból lett egy újítás, és közben megtanultam azt is, hogy a felvételeket ne a laptopra, hanem a Zoom tárhelyére mentsem első körben.
Remélem, neked is tetszeni fog, és tudsz belőle profitálni – addig is, amíg indul a következő 3×5 tanfolyam. És nem utolsó sorban, kicsit be is láthatsz a színfalak mögé.

ZOOM MEETING – PRO CSOPORT – 2022. 08. 15.
VENDÉGÜNK: MIKONYA ILDIKÓ logopédus, a 3×5 módszer munkacsoport tagja
Ezekről volt szó ezen a hétfőn:
- Rövid bemutatkozás után Szóláncot játszottunk 3×5 módszer „eszközökkel” (Ilyeneket mondtunk: víz, gumikarika, tükör, gyümölcs, pálcika, ropi, zizi, színes lapok.)
Kíváncsi vagyok, ezekből te mit használsz? Volt olyan résztvevőnk, akinek a tükör is új dolog volt… - Nem tudom, ismered-e a „Doboz-barkochba” játékot. Hogy vidámabbá tegyem az online képzéseket, és egy kis visszajelzést kapjak a tanfolyamos kollégák tudásáról, ilyenkor egy kis dobozba rejtek egy-egy olyan eszközt, ami igen hasznos a 3×5 módszer nyelvlökéses nyelés terápiája során. Most ezt kellett kitalálni: nyelv kaparó – oké, de mire jó? pl. csettintésből vitorla-nyelv kialakításához (nyelvfelszívás megtartása), valamint ajakerősítéshez (statikus izomerősítés).
- Barbara elmondta, hogy minden gyakorlatot, amit a videón lát, velem együtt csinál. Már rengeteg vizet ivott, ami igen egészséges – így nemcsak tanul, hanem tisztul is.
- Volt még „Szólánc 3×5 módszer gyakorlatokkal” is: (ezek voltak, ezek segíthetnek neked is: nyelvhegyemelések, nyelv-erősítések, ajak erősítések, ajak lazítások, kanálnyelv gyakorlatok) még lehetett volna sok más, pl: nyelv hátsó részének ügyesítését célzó k-g gyakorlatok, esetleg a koncentrációs gyakorlatok.
4. Kérdezz-felelek:
Mikonya Ildiről: Etyeken lakik, és a PMPSZ Budakeszi Tagintézményében dolgozik Budaörsön.
- Ildi a szakszolgálatnál a sok jelentkező miatt várólistával dolgozik, az első találkozás után tanácsadás formájában ad gyakorlatokat azoknak a gyermekeknek, akiknél fél évnél többet kellene várni. Olyan gyakorlatokat kapnak, mint az ajak és nyelv tudatos elhelyezését segítik elő. Ezek alapján erősítsék otthon az artikulációs szervek egy részét.

- Fontos a szülői együttműködés és figyelem.
- Előfordul, hogy a várakozás ideje alatt sok minden rendeződik.
- Felmerül ilyenkor egy egyre gyakoribb probléma, a szájlégzés is. Szájlégzőknél tudatosítja az orrlégzést, mutat néhány ajak- és nyelvgyakorlatot. A vizsgálat során végzett tudatosítás és vitorlanyelv sikeres kialakításával már megtörtént, hogy valakinél lerövidült a terápiás időszak, amikor végül sorra került.
- Ildi –mivel szakszolgálatban dolgozik, – fontosnak tartja, hogy a 3×5 módszer időben „tervezhető”. Mivel egy terápia 3×5=15 alkalom, vagyis ha heti rendszerességgel jár a gyermek: 3-4 hónap, ezért nagyjából ki tudja kalkulálni, hogy hány tanulóval tervezhet egy tanévben (2x 3-4 hónap). Szerinte, akivel nem fejezik be a kezelést 15 alkalommal, ott más baj is van az organikus okok- (renyhe nyelvizom, az együttmozgások és szájlégzés) mellett, – pl. nem gyakorol. Ilyen tanítványa csak egy volt.
3×5 módszer terápiás tapasztalatok:
- A bemelegítéskor meg szokta kérni a tanítványát, hogy mutassa meg, mit csinált otthon, hogyan gyakorolt. Így, ha a bemelegítést a gyermek „vezeti”, rögtön visszajelzést kapunk az otthoni gyakorlásról.
- Ehhez én hozzáfűztem, hogy a módszer úgy van felépítve, hogy minden óra az előző órán tanultak ismétlésével kezdődik, és ha minden a helyén van, akkor lépünk tovább a következő óra anyagára.
- Szóba került, hogy milyen életkorban érdemes elkezdeni a kezelést – Ildi általában 10 év fölött, de nem ragaszkodik hozzá mereven. Én szeretem a kihívásokat, kisebb életkorban is vállalok kezelést megfelelő motiváció és szülői együttműködés esetén. Sőt, most van pl. egy 23 éves Down szindrómás ügyes tanítványom is.
- Ildi a motivációval kapcsolatban kiemelte a vizsgálaton történő tudatosítás fontosságát, valamint hogy hárman végzik a terápiát (szülő-gyermek-logopédus), és a gyermeknek is vállalnia/akarnia kell a kezelést. Ezt segíti, hogy érti is, mi miért, hogyan történik.
- Gyermek-függő, hogy bent ül-e a szülő. Ildi megtette, hogy a nehezebb szakaszt felvette videóra, és elküldte a szülőnek. Én is most már majdnem minden órát rögzítek, és a család rendelkezésére bocsátom az otthoni gyakorlás kiegészítése céljából. Így nemcsak írott, begyakorlott, hanem vizuális segítséget is kapnak a klienseim.
- A nyelvlökéses nyelés a szakszolgálati rendszerben nem alapellátás, ezért sem szokott Ildi 10 éves kor alatt felvenni tanítványt. Egyszer vett fel 9 éves gyermeket, de hamar megbánta.
- Az interdentális szigmatizmust Ildi is és én is az automatizálás szakaszában építjük be a terápiába, ott kezdjük el a beszédhangokkal való munkát.
- Az életkorhoz kapcsolódóan az is szóba került, hogy a 3×5 módszer online tanfolyam alap tananyag hospitálási óráin egy olyan kislány látható, aki 8 éves, de a plusz kiegészítő extra videósorozaton egy nagyobb lányka fejlődése is végigkövethető, ő azonban egy 14 éves nagylány, és sokkal gyorsabban és eredményesebben lehet haladni vele. Emellett folyamatosan készülnek újabb felvételek a különböző tanulókat bemutató videótárba.
Kedves olvasóm, remélem segített ez a kis betekintés, és te is sikeresebben végzed majd a munkád.
Hamarosan újabb levéllel jelentkezem, ahol arról írok majd, hogy milyen módszerekkel előzhető meg a visszaesés a nyelvlökéses (szabálytalan) nyelés terápiájában.
Ha érdekel a 3×5 módszer, csatlakozz sikeres csapatunkhoz, és jelentkezz a következő tanfolyam várólistájára az alábbi gombra kattintva:

Szeretettel,
Zsuzsa
Rudas Zsuzsanna, logopédus-gyógypedagógus, beszédindítás és nyelvlökéses nyelés specialista