Mégis, mikor keressek fel egy szakembert? - Beszédfejlődés.
Kedves szülők, gondozók, és mindenki, aki érdeklődik gyermekeik beszédfejlődése iránt!
Augusztusban befejeztem egy 5 hónapos online tanfolyamot, amit Kelet-Magyarországon élő kollégáknak tartottam, hogy a régiójukban sikeresebben kezeljék a nem beszélő gyermekeket, több családnak segítsenek a beszéd késésekor, hogy mielőbb elinduljon a nyelvi és beszéd funkció, “mellékhatások nélkül”.
Ott hangzott el, hogy szélesíteni kéne a tudást a korai beszédindítás szükségességét illetően, mert sokan, a gyermekekkel foglalkozó szakemberek közül nem látják ennek jelentőségét. Hivatásom, hogy minél több gyermeknek segíthessek valahogy a beszéd elindításában.
Ezért most folytatom a múltkori rövid bevezető cikkemet a beszédfejlődésről.
A gyermekkor egy lenyűgöző időszak, amikor apró lépésekkel hatalmas fejlődési ugrások történnek. Az egyik ilyen mérföldkő a beszédfejlődés, amelynek figyelése és támogatása kulcsfontosságú a kisgyermekkorban.
De mit tehetünk, ha úgy érezzük, hogy a gyermekünk nem fejlődik a beszédkészség terén megfelelő ütemben?
Az Első Évek A Beszédfejlődés Alapjai:
A beszédfejlődés általában az élet első éveibenveszi kezdetét. A legtöbb gyermek a második évére már kezd érthető szavakat és mondatokat alkotni, és nagyon sok információt sajátít el a körülötte lévő világról.
Azonban előfordulhat, hogy egyes gyermekek lassabban vagy más ütemben fejlődnek a beszédkészség terén. A fiúk és a lányok fejlődésmenete is különböző.
Miért fontos korai időszakban megvizsgálni és kezelni a nem beszélő gyermeket?
Ha észreveszed, hogy a gyermeked a beszédfejlődésben lemarad a kortársaitól, fontos, hogy minél hamarabb konzultálj szakemberrel.
Sajnos , gyakran előfordul, hogy a társszakmák képviselői (pl. védőnő, gondozónő, sőt esetleg gyermekorvos is) nem veszik komolyan a problémát, ezzel késleltetve a mielőbbi beavatkozást és fejlesztést.
Egy beszéd- és nyelvi fejlesztéshez értő szakember vagyis logopédus szakértelme kulcsfontosságú lehet a helyzet megértésében és a megfelelő támogatás nyújtásában.
Miért?
A gyermeknek elmaradhat nemcsak a mozgás- és értelmi fejlődése, hallása, figyelme, magatartása, hanem olyan részképességei is eltérhetnek a „megszokott” fejlődésmenettől, amelyeket elsőre nem ismerünk fel, de egy tapasztalt specialista néhány játék közben pontosan tud diagnosztizálni.
Mit érdemes még figyelembe venni a 2-2,5 éves, nem beszélő gyermekek korai, terápia központú vizsgálatánál és fejlesztésénél?
- 1. Agyi plaszticitás:
A korai életévek a legalkalmasabb időszak a beszédfejlődés támogatására. A gyermek agya még formálható és alkalmazkodóképes, ami lehetővé teszi a fejlődési hiányosságok kezelését.
- 2. Professzionális értékelés:
Egy szakember részletesen értékeli a gyermek beszéd- és nyelvi képességeit. Ez segít azonosítani az esetleges problémákat és meghatározni a legjobb megközelítést a fejlődés támogatására. Ide értjük a beszéd- és nyelv elsajátításához szükséges részképességek felmérését és vizsgálatát is.
Az emberi beszéd az egyik legmagasabb intellektuális funkció, amit meg kell, hogy előzzön sok készség-képesség, részképesség megléte.
Amennyiben valamelyik területen hiányosságokat tapasztalunk, a terápiás folyamatban fejleszthetjük, kiküszöbölhetjük ezeket a hiányosságokat.
- 3. Egyéni odafigyelés:
A szakember által kidolgozott terápiás vagy gyakorlati programok célzottan a gyermek egyéni szükségleteihez igazodnak, segítve őt a beszédfejlődésben. Ugyanígy a kezelés része a szülőknek adott támogatás, tanácsadás, segítségnyújtás, lelkesítés ebben az embert próbáló helyzetben.
- 4. Megelőzés és hozzáadott érték:
A korai beavatkozás megelőzheti a problémák későbbi súlyosbodását és hozzájárulhat a gyermek teljes potenciáljának kibontakozásához, így harmonikusabbá téve az életét, jelenét és jövőjét.
- 5. Szülői támogatás:
A logopédus szakember nem csak a gyermeket, hanem a szülőket is segíti az otthonra adott eszközök és játékos fejlesztő gyakorlatok által.
Mikor Keresd Fel a Szakembert?
Az amerikai logopédus szövetség (American Speech-Language-Hearing Association, vagyis pontosan: Amerikai Beszéd-Nyelv-Hallás Egyesület) szerint, ha egy 2-2,5 éves gyermek nem alkot szavakat, nem érti az egyszerű utasításokat, vagy nagyon nehézkesen ejti ki a szavakat, érdemes konzultálni egy logopédus szakemberrel (speech – and language therapist/ nyelv és beszéd terapeuta).
Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy minden gyermek egyedi, így a beszédfejlődésben való előrehaladás üteme is eltérő lehet. Sőt a nemek alapján és a családi felmenők érintettsége alapján is találunk különbségeket.
Az időben történő szakemberi beavatkozás segíthet a gyermekeknek megszabadulni a beszédfejlődési nehézségektől, és megerősítheti önbizalmukat a kommunikáció terén.
Tehát, ha aggasztónak találod, hogy a gyermeked beszédfejlődése elmarad, ne habozz, és mielőbb konzultálj egy szakemberrel. Az ő szaktudása és támogatása hozzájárulhat a gyermeked jobb kommunikációs készségeinek kibontakozásához, végső soron egy sikeresebb és boldogabb életút kibontakoztatásához.
Legközelebb írok néhány játékos ötletet, amivel elindulhattok otthon.
De addig is, ha érdekel, hogy hova lehet eljutni a nem beszélés, nyelvi késés, nyelvi zavarok állapotából, javaslom, hogy olvasd el néhány régi tanítványom és szülei visszaemlékezését ezekre a problémás, de végül mégis sikeres időkre:
Köszönjük, hogy elkötelezettek vagytok a gyermeketek támogatásában és fejlődésében!
Ha szeretnétek kipróbálni egy működő módszer első lépéseit, itt tudtok feliratkozni a próba csomagra, online beszédindító könyvecskére:
Ha szülőként találkoznál hasonló problémával küzdő szülőkkel, várunk szeretettel a Facebook Hangindító csoportjába!
Ha szakemberként olvasod a cikket szeretettel várunk az Építsünk beszédet! –szakembereknek” FB csoportba, ahol sok hasznos ötletet kaphatsz nyelvi zavaros, nem beszélő tanítványaid fejlesztéséhez, valamint saját szakmai kihívásaid megoldásához.
Szeretettel:
Rudas Zsuzsanna,
logopédus-gyógypedagógus,
és a Beszéd Akadémia csapata