Kedves Látogató!
Szeretném a beszéddel, nyelvvel, hangképzéssel, nyeléssel kapcsolatos több évtizedes tudásomat megosztani egyrészt információk átadásával, másrészt gondolkodtató kérdések feltevésével.
Elsőként a logopédia sikerességéhez szükséges elméleti tudásból szemezgetek, majd lesznek gyakorlatiasabb témák is.
A kedvenc elméleti témámmal kezdjük, ami ha beleolvastok, igazából nagyon gyakorlatias téma.
Az AGYI PLASZTICITÁS VAGY NEUROPLASZTICITÁS.
Mi ez? :
️
“A PLASZTICITÁS az agy anatómiai és funkcionális változásra való képessége. Az agy az élet során folyamatosan változtatja fizikai szerkezetét, és formálja áramköreit. Ezt a képlékenységet az új szinapszisok( ideg-ingerület átvitel) képződése és a már meglévő idegi kapcsolatok átrendeződése biztosítja, ami magának a tanulásnak az élettani alapja. Sőt, agysérülés után az agy új axonok( leghosszabb idegnyúlványok) növesztésére is képes, így ha bizonyos agyterületek meghibásodnak, néha más részek veszik át annak feladatait. A plaszticitás tehát az agy alkalmazkodóképessége a változó környezeti feltételekhez.”
(esem.hu/szotar /plaszticitas/
️
” Az agy szélsőségesen rugalmas. Képes újrarajzolni saját térképét. Az idegsejtjeim – akár a nárciszok kora tavasszal – újracsíráztatták a receptorok a betegség zord telének enyhülésével.”
(Susannah Cahalan: Lángoló agy c. könyvéből)
Miért jó, ha ezt tudjuk?
Leginkább azért, mert a súlyos nem beszélő gyermekeknél, de felnőtteknél is előfordulhat kisebb vagy nagyobb mértékű agyi sérülés. Van, ahol kimutatható, van ahol nem. Ennek a tudásnak a birtokában képesek vagyunk olyan feladatokat adni a pacienseinknek, amitől helyreállhat egy-egy funkció, még akkor is, ha a sérült terület nem “gyógyul” meg. Ugyanígy a családot is meg tudjuk nyugtatni, hogy gyermekük állapota nem reménytelen. Arról, hogy hogyan, majd később lesz szó.
Nem meglepő?
Az emberi agy, amely létrehozta a számítőgépet, és ha meghibásodik, meg is tudja javítani,mégsem képes önmagát is megjavítani?
Korábban ezt nem így gondolták, de ma már tudjuk, hogy sok gyakorlással a sérült agyterületek melletti ép részek segítségével az agy is meggyógyítja önmagát. Ez mind a súlyosabb gyermek, mind a felnőtt paciensekre igaz a logopédiában
Ennyi a tudomány elsőre.
Igyekszem minden héten új, egymásra épülő tartalommal jelentkezni, mert ez a hivatásom, és szeretném, ha minél többen rézesülhetnének magas szintű logopédiai ellátásban.
Rudas Zsuzsanna, gyógypedagógus-logopédus, fejlesztő pedagógus, mentálhigiénés segítő szakember, a beszédindítás és a nyelvlökéses nyelés kezelésének specialistája