Kedves nem beszélő gyermeket nevelő Szülők!
Kedves Olvasók!
Már korábban is beszéltem arról, hogy milyen fontos a gyermekünkkel való kommunikáció és beszédfejlődés támogatása.
Most szeretnék megosztani veletek néhány hasznos ötletet, amelyek a mozgás és a részképességek fejlesztését követően, illetve azokkal párhuzamosan segíthetnek abban, hogy gyermekünk könnyebben elkezdjen beszélni és fejlessze a kommunikációs képességeit.
1. Utánzás és játék: lépésről lépésre a beszéd felé, beszédindítás

Az egyik legfontosabb dolog, hogy a gyermekünk elkezdjen utánozni minket. Ez segít neki elsajátítani a hangok, szavak és kifejezések utánzását is.
Íme néhány módszer, hogyan érdemes hozzálátni:
A/ Ne erőltesd, legyen minden természetes a beszédindításban:
Nem szabad sürgetni vagy erőltetni a beszédet. Minden gyermek saját tempóban fejlődik, és fontos, hogy ne érezzék magukat nyomás alatt. Ez akkor is igaz, ha késik, vagy más módon indul a gyermek beszéde, vagy beszédértési problémája van.
B/ Játsszatok együtt:

A kisgyermek megismerő tevékenységének alapja a játék, a mozgás, és az eszközhasználat. Ezért azt javaslom, hogy nem beszélő gyermekeddel ne elsősorban képeket nézegessetek, hanem tárgyakkal, bábokkal, játékokkal lépjetek egymással kapcsolatba.
Ugyanígy a mozgás alapjainak lerakása is többet segít, mint a síkban lévő képekkel való beszédfejlesztés.
Természetesen ennek is meglesz az ideje, de ne ezzel kezdjétek.
A játék remek módja a beszéd és a kommunikáció fejlesztésének. A közös játék során könnyebben megtanulhatja az új szavakat és kifejezéseket, mely nagy segítség a beszédindításban.
Hogyan érdemes játszani?
A/ Mozgásos énekek és mondókák a beszédindításhoz:
Könnyed, vidám dalokkal és mondókákkal indítsatok!
Pl. “Hinta-palinta”, “Csíp-csíp-csóka”, “Süss fel, Nap”, „Keren-keren –kása” … és így tovább.
Ezek a „mutogatós énekek” azért jók, mert itt elkezdhetitek a nagymozgás fejlesztése mellett a figyelem fejlesztést, és a mozgás utánzását.
A beszéd, hangadás is valójában egy mozgássor utánzásával kezdődik, és itt tudjuk megalapozni. Ugyanígy a labdázás is segít, mert a mozgáskoordinációt fejleszti, mint ahogy a beszédhez-rajzoló mozgáshoz is szükség van megfelelő mozgáskoordinációra.
B/ Hangfejlesztés:

Használjatok plüss állatokat vagy nézegessetek mesekönyveket.
Ismerjétek meg együtt a különböző állatok vagy járművek nevét és hangját.
C/ Hangutánzás:
Próbáljatok olyan hangokat utánozni, amelyek könnyen kiadhatók. Pl. oroszlán: “Á”, hal: “Tátog”, stb.
D/ Hangkombinációk:
Kezdjetek el játszani a magánhangzók és mássalhangzók kombinációival. Pl. “oá”, “iá”, “áú” és hasonlók. Majd próbáljátok meg a magánhangzókat összekapcsolni a mássalhangzókkal, például “Mú”, “Bú”, “Me”, “Pá”.
Mindig ügyeljetek arra, hogy a gyermek lássa az arcotokat és a szátokat, így könnyebben tud utánozni.
E/ Ezután próbáljatok „gagyogtató” hangsorokat mondani: bábábábá, mamamama, stb.
Ezek az első lépések, amelyek segíthetnek a beszédindításban és a kommunikációs készségek fejlesztésében.
De ne feledjétek, hogy minden gyermek egyedi, és saját ütemben halad előre.
2. Segítségnyújtás a beszédindításban

A fentiek csak néhány ötlet a beszédindításhoz, de a fejlesztés hosszú és folyamatos folyamat.
A következő részben folytatjuk a témát és további tippeket osztunk meg veletek.
Záró gondolatok
A beszédfejlődés támogatása, beszédindítás izgalmas és kihívásokkal teli időszak lehet, de a türelem és a játék segíthet a gyermeknek könnyebben elsajátítani a beszédet.
Szeretettel:
Rudas Zsuzsanna
Logopédus, gyógypedagógus, beszédindítás szakértő
Ha bármilyen kérdésed vagy problémád van, csatlakozz a Fb Hangindító csoporthoz, ahol hasonló, beszédindítás problémával küzdő szülőkkel “találkozhatsz”.
A blogbejegyzéseknél további hasznos tartalmakat olvashatsz: https://beszedakademia.hu/blog/