KÉTNYELVŰ A KISBABÁNK…. MELYIK NYELV AZ ANYANYELVE?

KÉTNYELVŰ A KISBABÁNK…. MELYIK NYELV AZ ANYANYELVE?

Kedves Kollégák, kedves Szülők!
Mai téma (Kétnyelvű a kisbabánk, melyik az anyanyelve?) választásomat az a geopolitikai helyzet indokolja, hogy napjainkban egyre több országban élnek  több nyelvű lakosok, illetve egyre több országban – így Magyarországon is növekszik a vegyes házasságok, két vagy több nyelvű családok száma.
Nekem is voltak/vannak/lesznek kétnyelvű tanítványaim. Úgy gondolom, hogy olvasóim között is vagytok néhányan, akiket érint ez a kérdés.

Ebben a mai kis bejegyzésben 2 kérdésre fogok kitérni:

  1. Mit nevezünk kétnyelvűségnek?

  2. Befolyásolja-e a kétnyelvűség a nyelvi fejlődést, illetve okoz-e nyelvi késést?

Meghatározásaimat kiváló kollégánk Dr. Márton Klára kutatásai alapján ismertetem meg veletek. 

Elöljáróban: Ma a világon az embereknek több mint a fele két vagy több nyelven beszél. (Személyes példám: svájci rokonaim 3 nyelven, míg belga barátaim 4-5 nyelven beszélnek.)

MIT NEVEZÜNK KÉTNYELVŰSÉGNEK?

“A mai kognitív pszichológiai és pedagógiai szemlélet szerint a kétnyelvű gyermekek nyelvi rendszere nem tekinthető úgy, mintha az két egynyelvű rendszer lenne egy ember fejében.” 
Mit jelent ez?

Régen csak azt tekintették kétnyelvűnek, aki mindkét nyelven folyékonyan beszélt.
A mai, korszerűbb szemlélet szerint mindenki kétnyelvű, aki képes több, mint egy nyelven kommunikálni. Gorsjean (2010) a nyelvhasználatra helyezi a hangsúlyt, nem pedig a nyelvi kompetenciára (mindjárt elmagyarázom).
Ezt mondja:
“- Kétnyelvűnek azt a személyt tekintjük, aki rendszeresen használ 2 vagy több nyelvet, függetlenül attól, hogy a nyelvi tudása nem azonos a két nyelven.”

Sok esetben a nyelvet más célokra, más környezetben, más emberekkel használjuk. Érdekesség, hogy sok kutatás bizonyítja, hogy a kétnyelvű gyermekek rugalmasabban gondolkodnak.

BEFOLYÁSOLJA-E A KÉTNYELVŰSÉG A NYELVI FEJLŐDÉST, ILLETVE OKOZ-E NYELVI KÉSÉST?

Beszéd Akadémia: Elmélet-Kétnyelvűség

Természetesen előfordulhat nyelvi késés a kétnyelvű családokban is, de ez 2 típusú lehet:

  1. Egyszerű nyelvi késés tipikusan fejlődő gyermekeknél. Ha egyszerre tanulnak két nyelvet, elsősorban a szókincs területén lehetnek lassabbak, de később ugyanazokat a lépcsőfokokat teszik meg, mint a tipikusan fejlődő társaik.
  2. Ami viszont már a mi szakterületünk lehet és nagyobb kihívást okoz, azok a kétnyelvű, nyelvi zavart mutató gyermekek. Az ő elkülönítésük a tipikusan fejlődő gyermekektől, nagyobb kihívást jelent és sok tapasztalat szükséges hozzá, mert jelenleg még nem állnak rendelkezésünkre ezt mérő tesztek.

A nyelvi késés vagy súlyos nyelvi zavar kérdését kifejtő cikkemet ITT olvashatod.

Beszéd Akadémia: Elmélet-Kétnyelvűség

Bár Navrasics Judit könyvében (A kétnyelvű gyermek) több javaslatot is tesz arra, hogyan segíthetünk a kétnyelvű környezetben nevelkedő gyermeknek (pl.: adott személy mindig adott nyelven beszéljen vagy a helyszínhez is köthető nyelvhasználattal), én mégis kíváncsian várom, hogy Dr. Márton Klára milyen eredményeket fog elérni amerikai kutatása során! Dr. Márton Klára szerint a kétnyelvű gyermekekre jellemző rugalmasság segítheti őket a helyes nyelvelsajátításban.

Az én tapasztalatom az, hogy a két- vagy többnyelvű környezetben élő gyermek kiegyensúlyozottabb lesz, ha az édesanyja a saját nyelvén beszél hozzá, mert például az adott nyelv hanglejtését, dallamát is hitelesebben közvetíti a gyermek felé, mint egy számára is idegen nyelvét.


Mit gondoltok?
Ha idegen országban él a család, milyen nyelven beszéljen az édesanya a gyermekéhez, ha már ő is perfektül beszél az adott ország nyelvén?

RUDAS ZSUZSANNA

Logopédusként kétnyelvű és nyelvi zavarral bíró gyermeknél milyen nyelvű terápiát javasolnátok? Volt-e már kétnyelvű tanítványotok és milyenek a tapasztalataitok? Örülnék a párbeszédnek!

Szeretettel:
Rudas Zsuzsanna
Logopédus – Gyógypedagógus
Fejlesztő pedagógus
Mentálhigiénés segítő szakember

Tetszett a cikkem? Oszd meg kedvenc közösségi média felületeden!

Csatlakozz Hangindító csoportunkhoz, hogy más szülőtársakkal találkozhass és gyakorlati ötleteket kaphass a korai beszédindítással kapcsolatosan!

Csatlakozz ÉPÍTSÜNK BESZÉDET! – Szakembereknek szakmai csoportunkhoz, tanulj velem és építs kapcsolatokat hasonló érdeklődésű kollégákkal!

Fotók: pexels.com

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük