Nyelvi késés vagy súlyos nyelvi zavar?

Nyelvi késés vagy  súlyos nyelvi zavar? Mit tegyek?

Kedves Szülők!

Ma nektek írok!

Remélem, hogy jól kipihentétek magatokat a március 15-i hosszú hétvégén, és készültök már a Húsvétra….

Ma néhány szót szólok arról,  amit nagyon fontosnak tartok,és szeretném hogy minél többen tudják mind a szülők, mind a szakemberek között.

A késői beszédindulás, vagy nyelvi késés az első jel, de ez egy másik probléma előfutára is lehet. Szeretném különválasztani ezeket nektek.

1.Ha nem indul időben a beszéd,  de nincs más szervi probléma,  akkor legtöbb esetben nyelvi késő a gyermek. Érdemes már 2-2,5 éves korban jelentkezni logopédusnál, hogy 3 éves korra már kialakuljon a nyelvi rendszer. Ha ez egy “egyszerű” nyelvi késés, akkor úgy képzeljétek el ennek a kezelését, mint amikor egy autót viszünk szervízbe.

Ha megjavult a motor, beindítjuk, és már megy is,  néha kell  csak szervizelni.Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy  általános iskola előtt minden prevenciós vizsgálatot, esetleg terápiát el kell végezni, akkor is, ha jól beszél már a gyermek. ( dyslexia, dysgráfia, dyscalculia, stb.).

 

 

2. Viszont létezik egy másik eset is, amikor bármit teszünk, a gyermek beszéde nem indul.🙄 Ilyenkor komolyabb segítségre van szükség. Ennek a problémának a megoldása lassabb és még alaposabb. Úgy kell elképzelni a terápiás eljárást,  mint egy nagy házépítést.

Tervezés, alapozás, építés, festés, berendezés, stb. Ez a súlyos nyelvi zavar.

Először a részképességekkel alapozunk, majd a beszédet-nyelvet építjük fel lépésről lépésre, mintha téglákat raknánk egymásra.

Ez több évig eltarthat.

Épp ezért javaslom, hogy amint az első gyanú felmerül bennetek, keressetek fel szakembert.

Összefoglalva: ha  “csak” egy nyelvi késésről van szó, azt is jó időben elkezdeni, és nagy valószínűséggel hamarabb érünk el eredményt

Míg,  súlyos nyelvi zavar, vagy régi nevén “akadályozott” beszédfejlődés esetén, sokkal   fontosabb minél előbb  felépíteni a nyelvi rendszert, megelőzve sok kudarcot. Egy alapos módszerrel még kicsit később is  el lehet indítani a beszédet. Nem szabad feladni.

🌷🌞🌹

Legközelebb konkrét megoldásokat is hozok, és azokhoz a szülőkhöz is fogok szólni, akik már nem a megelőzés, hanem a felismerés stádiumában vannak, de a tisztánlátás miatt most  a megkülönböztetést is fontos volt tudni.

Szeretettel,

Rudas Zsuzsanna, logopédus-gyógypedagógus

[xyz-ihs snippet=”feliratkozas”]

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük