ÉPÍTSÜNK BESZÉDET! – Kivel? Hogyan?

- EGYÜTTMŰKÖDÉS A KÖZÖS CÉLÉRT - logopédus - konduktor beszámolója

Kedves Kollégák!

Könyvemet, az Építsünk beszédet! – tankönyvet rajzos feladatokkal, elsősorban azért alkottam meg, hogy több mint 20 éves tapasztalatomat átadva tudjam segíteni az arra hivatott kollégákat, hogy súlyos, nem beszélő gyermekek beszédindítását sikeresen végezzék. Nagy álmom az, hogy az ország minden területén, még a legeldugodtabb helyeken is kapjanak segítséget a családok, gyermekük beszédindításához. Sőt, mivel határon túli magyar gyerekek is jártak hozzám, ezért még a módszer segítségével a földrajzi határokat is átléphetjük. A kétnyelvű, nagyothalló, értelmi sérült vagy autisztikus gyerekekről most nem is beszélek… 

ÉPÍTSÜNK BESZÉDET!

Beszéd Akadémia: Építsünk beszédet!

A könyv megjelenése és egy sikeres online előadás után 2020. őszén szakemberek számára hoztam létre az Építsünk beszédet! –  facebook csoportot, melynek taglétszáma nagyon hamar 2000 fő fölé duzzadt. Számomra ez is mutatta, hogy milyen nagy igény van erre a hiánypótló munkára.

Ebben a csoportban keresett meg Ludvigné Szalai Enikő, aki az alábbi cikk szerzője. Hosszan elbeszélgettünk magunkról, munkánkról, hivatásunkról. Enikő arról is beszámolt, hogy a módszerem és a könyvem alapján készült fel a logopédusi szakvizsgájára, ahol nagy sikerrel teljesített. Később megkértem, hogy írja le fejlesztése eredményeit. Fotókkal illusztrált beszámolóját ajánlom szülőknek és szakembereknek egyaránt. (A képek, tárgyképek a könyben is szerepelnek.) Várjuk a folytatást, a közös munkát!

Ludvigné Szalai Enikő: Tapasztalataim az Építsünk beszédet! - tankönyvcsaláddal

Rudas Zsuzsanna: Építsünk beszédet!

Ludvigné Szalai Enikő konduktor-tanító a szigetszentmiklósi Konduktív Óvoda logopédusa vagyok. A hozzánk járó gyerekek jórészt halmozottan sérültek: érintettek mozgás, beszéd és értelem területén is. Néhányukról már most tudjuk, hogy a fejlesztő nevelés-oktatás lesz számukra a folytatás. A legjobban beszélő gyermekünk is két-három szavas mondatokat alkot. Előfordul azonnali és késleltetett echolália, de többen az alternatív-augmentatív kommunikációval ismerkednek a PECS-kártyák (autizmus spektrum zavar esetén használt képi kommunikációs kártyák) és a Verbalio szoftver használatával.
Amikor Zsuzsa könyvét megláttam egy webáruház kínálatában, eldöntöttem, hogy adok neki egy esélyt. Már régóta kerestem olyan tankönyvet, ami még egyszerűbb és szemléletesebb az ép értelmű gyerekeknél bevált anyagoknál. A tankönyv részletes szakmai segítséget nyújt, a színező, beszéltető munkafüzet ábrái megfelelő méretűek és könnyen felismerhetőek. 

Beszéd Akadémia-Építsünk beszédet!

Eleinte a képanyagot laminálás után kártyákra vágva, egyesével használtam. Minden kártyát külön dobozba rakva alakítottam ki egy párosító játékot. Elsődleges célom, a tárgy-képpel való egyeztetése volt. A tárgyakat kézbe vehető méretben gyűjtöttem össze egy vászonzsákba, így egyesével lehetett kihúzni onnan, ezzel játékosan motiválva a gyerekeket. Az autista gyerekeknek az egyéni fejlesztésben bevált zárt végű feladatok mintájára egy képet tettem egy dobozba és így párosítottuk a képhez a tárgyat. A feladat hosszát a gyermek figyelmi kapacitásához igazítottam. Kezdetben négy képpel dolgoztunk, mára tíz-tizenkét képpel is boldogulnak.

Építsünk beszédet!

Az egyeztetés követően, amikor már megbízhatóan tudták párosítani a képeket a tárgyakkal, igyekeztem a hangos beszédet is bevonni a játékba, és harmadik lépésként a szótagok ismételtetését segíteni a szótagokra vágott kártyák összeillesztésével, melyet a megfelelő szókép és tárgy alá helyezünk el. 

Beszéd Akadémia-Építsünk beszédet!

Ez korábban csak az elejét vagy végét echoláló gyerekek esetében segítette a szavak egészének megtanulását. Ezzel a módszerrel sikerült elérnem, hogy néhány szó utánmondása már több gyermeknek sikerült. Aki már az egyes képeket képes megnevezni, annál a terápiát a szósorokkal folytatva léptünk tovább. Ennek nagy előnye, hogy ugyanahhoz a kifejezéshez több képet is rendel, így segíti a rugalmas gondolkodás fejlődését is.

A kezdeti bíztató eredmények mindenképpen arra sarkallnak, hogy ezzel a tankönyvvel haladjunk az óvodai nevelésben. 

RUDAS ZSUZSANNA

Köszönöm Enikőnek a részletes beszámolót! Örülök minden visszajelzésnek és szívesen veszem a párbeszédet!

Szeretettel:
Rudas Zsuzsanna
Logopédus – Gyógypedagógus
Fejlesztő pedagógus
Mentálhigiénés segítő szakember

Amennyiben úgy érzed, hogy szakmai tudásommal a segítségedre lehetek, IDE kattintva vedd fel velem a kapcsolatot!

Tetszett a cikkem? Oszd meg kedvenc közösségi média felületeden!

Csatlakozz Hangindító csoportunkhoz, hogy más szülőtársakkal találkozhass és gyakorlati ötleteket kaphass a korai beszédindítással kapcsolatosan!

Csatlakozz ÉPÍTSÜNK BESZÉDET! – Szakembereknek szakmai csoportunkhoz, tanulj velem és építs kapcsolatokat hasonló érdeklődésű kollégákkal!

Fotók: pexels.com

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük