beszédindító terápia

MI SZÜKSÉGES EGY SIKERES BESZÉDINDÍTÓ TERÁPIÁHOZ?

Kedves Szülő!

Szeretnélek bevezetni a sikeres beszédindító terápia alapelveibe.

Aggódsz, hogy nem beszél a gyermeked, és nem tudod, hova fordulj, kit keress?

Hallottál már olyat, hogy azt mondták neked különböző szakemberek (orvos, védőnő, bölcsődei gondozó):

„Ugyan, ne tessék aggódni, kinövi, majd meg fog szólalni…”

Vagy a rokonság:

„Ugyan, felnagyítod a problémát, nagybátyád is akkor szólalt meg először, amikor volt mondanivalójaJ …”

Esetleg egy logopédus:

„Sajnálom, én a beszédet javítom, jöjjenek vissza, ha már beszél a gyermek…”

 AKKOR MOST MI A MEGOLDÁS?

Ezt szeretném neked leírni, amikor ott állsz több tűz között, és nem tudod, mit tegyél…

Ne aggódj, van választásod!:

Mindenképpen keress egy jó logopédust, aki elvállalja a gyermeked beszéd-és nyelvi fejlesztését, korai időszakban, már 2- 2,5 éves korában.

Ha elcsúsztatok az idővel (már 3-4- 5 éves a gyermek, de nem beszél), akkor se add fel.

Amíg megtalálod a megfelelő logopédust, addig a következőket teheted:

Az alábbi területeken kérhettek vizsgálatot, mely hozzájárul a sikeres beszédindító terepáia eléréséhez:

Kis korban (2,5 éves korig):

  1. szülési sérülés esetén a helyi Korai Fejlesztő Központban készítenek komplex vizsgálatot (gyermekorvos, gyermekneurológus, gyógypedagógus, pszichológus, logopédus, korai fejlesztő szakember végzi team-ben a vizsgálatot).

2, 5 éves kor felett:

2. Gyermekneurológus – felméri, hogy van-e esetleg organikus érintettség a háttérben?

3. Fül-orr-gégész- audiológus (hallásvizsgálat) – hallásprobléma miatt nem fejlődik a beszéd a megfelelő ütemben.

4. Mozgásterapeuta (gyógytornász, konduktor) – a mozgásfejlődés hiányosságai is okozhatnak beszédfejlődésbeli elmaradásokat.

5. Pszichomotoros fejlesztést végző gyógypedagógus – az éretlen agyi funkciókat méri fel és kezeli.

6. Pszichológus- gyógypedagógus: értelmileg nem megfelelő fejlődést vizsgálnak és diagnosztizálnak

Beszédindító terápiák:

1. Miután a túl vagytok a feltáró- kiegészítő vizsgálatokon, a megfelelő információk birtokában kereshettek terapeutákat a különböző területek fejlesztésére.

De azért a logopédiai fejlesztéssel nem sokat várnék a helyetekben.

2. Milyen logopédiai terápiát érdemes választanod?

Mindenképpen olyat, ahol kiemelt szerepe van a mozgás és részképességek fejlesztésének is. 

Mivel ahogy a beszéd- és nyelvi fejlődést leíró dokumentumban olvastuk, a mozgás és a beszéd szorosan összefügg.

Azonban megfigyeléseim és a szakirodalom alapján nemcsak a mozgással, hanem több részképesség fejlődésével is összefügg a nyelvi fejlődés. 

A beszéd, mint az emberre jellemző legmagasabb intellektuális funkció, akkor tud megfelelően működni, ha az alapok rendben vannak, így pl a:

  • hallás,
  • látás,
  • idegrendszer,
  • mozgás,
  • beszédszervek állapota,
  • értelmi képességek,
  • érzelmi kiegyensúlyozottság.

Amennyiben ezek valamelyike sérült, nehezített, a beszéd elsajátítása is problémákba ütközik.

Meglepő módon vannak olyan gyerekek, ahol nincs semmi szervi elváltozás, mégsem indul a beszéd. Ebben az esetben egy kisgyermekekre szabott játékközpontú vizsgálattal és terápiával tudunk segíteni.

A kezelés folyamán az alábbi területeket fejlesztjük:

I. RÉSZKÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE 

A) Rész-egész viszonyok (összerakók)

B.) Analógiás gondolkozás: szortírozás, soralkotás

-Színek egyeztetése, megértése

-Vizuális észlelés fejlesztése

-Taktilis (tapintásos) érzékelés fejlesztése

-Rajzoló mozgás

-Szem-kéz koordináció

II. BESZÉDINDÍTÁS

Ez egy nagyon vázlatos és általános terápiás terv.

Érdemes gyermekedet egy komplex vizsgálat után ilyen vagy hasonló típusú terápiában részesíteni – ahol sok az eszköz, sok a játék és sok a motiváció.

Kis gyerekeknél nem tudunk papír alapú teszteket felvenni, mert a gyermeki megismerés világa a mozgás, a játék és a tárgyak.

Több évtizedes sikeres beszédindító munka után készítettem el az
Építsünk beszédet! módszert bemutató könyvemet,
vizsgáló dobozomat, és a gyermekek otthoni színező-beszéltető füzetét.
Küldetésem, hivatásom, hogy minden nem beszélő gyermek megkapja azt a legmagasabb szintű ellátást, amit megérdemel, és amivel harmonikussá tehetjük a fejlődését, megelőzhetjük a későbbi problémákat mind a tanulás, mind a személyiségfejlődés területén.

Ha SZÜLŐ vagy, és szeretnéd kipróbálni, milyen online lehetőségeket dolgoztunk ki neked gyermeked beszédindításának megsegítésére, itt kipróbálhatod:

És ha szeretnél hasonló problémával küzdő szülőkkel kapcsolatba kerülni, be tudsz lépni a nem beszélő gyermekek szülei számára létrehozott „Hangindító” Facebook csoportba.

Ha SZAKEMBER vagy, és te is szeretnél segíteni a nem beszélő gyerekek beszédindításában, akkor itt tudsz jelentkezni a hamarosan induló tanfolyam  információs várólistájára:

Ha szeretnél kicsit jobban elmélyedni a témában, érdekesek lehetnek számodra az alábbi cikkek, könyvek is:

Kattints ide a letölthető anyagért.

Szeretettel:

Rudas Zsuzsanna

logopédus-gyógypedagógus, beszédindítás és nyelvlökéses nyelés specialista