Kedves Szülő!
Szeretnélek bevezetni a sikeres beszédindító terápia alapelveibe.
Aggódsz, hogy nem beszél a gyermeked, és nem tudod, hova fordulj, kit keress?
Hallottál már olyat, hogy azt mondták neked különböző szakemberek (orvos, védőnő, bölcsődei gondozó):
„Ugyan, ne tessék aggódni, kinövi, majd meg fog szólalni…”
Vagy a rokonság:
„Ugyan, felnagyítod a problémát, nagybátyád is akkor szólalt meg először, amikor volt mondanivalójaJ …”
Esetleg egy logopédus:
„Sajnálom, én a beszédet javítom, jöjjenek vissza, ha már beszél a gyermek…”
AKKOR MOST MI A MEGOLDÁS?
Ezt szeretném neked leírni, amikor ott állsz több tűz között, és nem tudod, mit tegyél…
Ne aggódj, van választásod!:
Mindenképpen keress egy jó logopédust, aki elvállalja a gyermeked beszéd-és nyelvi fejlesztését, korai időszakban, már 2- 2,5 éves korában.
Ha elcsúsztatok az idővel (már 3-4- 5 éves a gyermek, de nem beszél), akkor se add fel.
Amíg megtalálod a megfelelő logopédust, addig a következőket teheted:
Az alábbi területeken kérhettek vizsgálatot, mely hozzájárul a sikeres beszédindító terepáia eléréséhez:
Kis korban (2,5 éves korig):
- szülési sérülés esetén a helyi Korai Fejlesztő Központban készítenek komplex vizsgálatot (gyermekorvos, gyermekneurológus, gyógypedagógus, pszichológus, logopédus, korai fejlesztő szakember végzi team-ben a vizsgálatot).
2, 5 éves kor felett:
2. Gyermekneurológus – felméri, hogy van-e esetleg organikus érintettség a háttérben?
3. Fül-orr-gégész- audiológus (hallásvizsgálat) – hallásprobléma miatt nem fejlődik a beszéd a megfelelő ütemben.
4. Mozgásterapeuta (gyógytornász, konduktor) – a mozgásfejlődés hiányosságai is okozhatnak beszédfejlődésbeli elmaradásokat.
5. Pszichomotoros fejlesztést végző gyógypedagógus – az éretlen agyi funkciókat méri fel és kezeli.
6. Pszichológus- gyógypedagógus: értelmileg nem megfelelő fejlődést vizsgálnak és diagnosztizálnak
Beszédindító terápiák:
1. Miután a túl vagytok a feltáró- kiegészítő vizsgálatokon, a megfelelő információk birtokában kereshettek terapeutákat a különböző területek fejlesztésére.
De azért a logopédiai fejlesztéssel nem sokat várnék a helyetekben.
2. Milyen logopédiai terápiát érdemes választanod?
Mindenképpen olyat, ahol kiemelt szerepe van a mozgás és részképességek fejlesztésének is.
Mivel ahogy a beszéd- és nyelvi fejlődést leíró dokumentumban olvastuk, a mozgás és a beszéd szorosan összefügg.
Azonban megfigyeléseim és a szakirodalom alapján nemcsak a mozgással, hanem több részképesség fejlődésével is összefügg a nyelvi fejlődés.
A beszéd, mint az emberre jellemző legmagasabb intellektuális funkció, akkor tud megfelelően működni, ha az alapok rendben vannak, így pl a:
- hallás,
- látás,
- idegrendszer,
- mozgás,
- beszédszervek állapota,
- értelmi képességek,
- érzelmi kiegyensúlyozottság.
Amennyiben ezek valamelyike sérült, nehezített, a beszéd elsajátítása is problémákba ütközik.
Meglepő módon vannak olyan gyerekek, ahol nincs semmi szervi elváltozás, mégsem indul a beszéd. Ebben az esetben egy kisgyermekekre szabott játékközpontú vizsgálattal és terápiával tudunk segíteni.
A kezelés folyamán az alábbi területeket fejlesztjük:
I. RÉSZKÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
- 1. Utánzás fejlesztése
- 2. Nagymozgás
- 3. Finommozgás, finommotorika, kézügyesség
- 4. Testséma, téri tájékozódás
- 5. Hallási figyelem és hallási differenciálás fejlesztése
- 6. Ritmusfejlesztés
- 7. Gondolkodás fejlesztés:
A) Rész-egész viszonyok (összerakók)
B.) Analógiás gondolkozás: szortírozás, soralkotás
-Színek egyeztetése, megértése
-Vizuális észlelés fejlesztése
-Taktilis (tapintásos) érzékelés fejlesztése
-Rajzoló mozgás
-Szem-kéz koordináció
II. BESZÉDINDÍTÁS
- 1. Passzív szókincs fejlesztése (a beszédértést, nyelvi rendszer kialakítását segítjük)
- 2. Hangutánzás, hangkapcsolatok kialakítása (az utánzás is gondot okoz)
- 3. Ciklizáló, gagyogtató gyakorlatok (mivel a legtöbb esetben ez a terület kimarad a beszédfejlődésből)
-
4. Aktív szókincs fejlesztése:
• Főnevek • Igék • Melléknevek - 5. Sorrendiség és verbális emlékezet
- 6. Szavak ritmizálása
- 7. Analízis-szintézis (rész-egész összerakás a beszédben)
- 8. Mozgáshoz kapcsolt versek, énekek
Ez egy nagyon vázlatos és általános terápiás terv.
Érdemes gyermekedet egy komplex vizsgálat után ilyen vagy hasonló típusú terápiában részesíteni – ahol sok az eszköz, sok a játék és sok a motiváció.
Kis gyerekeknél nem tudunk papír alapú teszteket felvenni, mert a gyermeki megismerés világa a mozgás, a játék és a tárgyak.
Több évtizedes sikeres beszédindító munka után készítettem el az
Építsünk beszédet! módszert bemutató könyvemet,
vizsgáló dobozomat, és a gyermekek otthoni színező-beszéltető füzetét.
Küldetésem, hivatásom, hogy minden nem beszélő gyermek megkapja azt a legmagasabb szintű ellátást, amit megérdemel, és amivel harmonikussá tehetjük a fejlődését, megelőzhetjük a későbbi problémákat mind a tanulás, mind a személyiségfejlődés területén.
Ha SZÜLŐ vagy, és szeretnéd kipróbálni, milyen online lehetőségeket dolgoztunk ki neked gyermeked beszédindításának megsegítésére, itt kipróbálhatod:
És ha szeretnél hasonló problémával küzdő szülőkkel kapcsolatba kerülni, be tudsz lépni a nem beszélő gyermekek szülei számára létrehozott „Hangindító” Facebook csoportba.
Ha SZAKEMBER vagy, és te is szeretnél segíteni a nem beszélő gyerekek beszédindításában, akkor itt tudsz jelentkezni a hamarosan induló tanfolyam információs várólistájára:
Ha szeretnél kicsit jobban elmélyedni a témában, érdekesek lehetnek számodra az alábbi cikkek, könyvek is:
Szeretettel:
Rudas Zsuzsanna
logopédus-gyógypedagógus, beszédindítás és nyelvlökéses nyelés specialista