korai beszédfejlődés

Tényleg nincs idő várni? – Miért ilyen korán? Korai beszédfejlődés vizsgálata

A Korai beszédfejlődés komplex vizsgálatának fontossága és az időben történő beavatkozás szerepe

Logopédusként – sajnos – volt már több olyan tanítványom, aki még 5 évesen sem tudott helyesen beszélni. Vért izzadtunk- iskola előtt és az iskola első éveiben is. Ugye, te nem szeretnél így járni? A korai beszédfejlődés vizsgálata nagyon is fontos!

Kedves szülők, akik mindennapjaitokban látjátok gyermeketek beszéd- és nyelvi problémáit!

Ma szeretnénk megosztani veletek egy fontos témát:

a korai beszédfejlődés vizsgálatának és a szakemberi beavatkozásnak a szerepét a gyermekek kommunikációs képességeinek támogatásában.

Már írtam korábban, hogy nem jó hallgatni azokra a mondatokra: „Ugyan, ráérünk, majd csak meg fog szólalni magától!” Továbbra is hangsúlyozom, hogy már 2-2,5 éves korban érdemes logopédus specialistához vinni gyermeketeket, hogy 3, de legkésőbb 4 éves korában már beszéljen, szavakkal kommunikáljon.

Hadd írjak nektek erről néhány fontos dolgot:

A korai életévekben bekövetkező fejlődés olyan időszak, amikor a gyermekek hatalmas mértékben fejlődnek, és alapvető készségeiket alakítják ki. A beszédfejlődés egyik ilyen kulcsfontosságú terület, amely befolyásolja a gyermek minden napját és jövőjét is.

Miért fontos, hogy korai beszédfejlődési problémákra azonnal reagáljunk, és ne várjunk- akármit is mond a gyermek környezete ? Itt van néhány ok, amivel rávilágíthatunk ennek jelentőségére:

1. Korai intervenció (beavatkozás) a Kritikus Szakaszban:

A gyermek agya a korai életévekben formálódik, és ez lehetőséget ad az agy idegi hálózatának kialakítására. Ebben az időszakban az esetleges problémák korrekciója hatékonyabb lehet.

Az agyi plaszticitás szerepéről ebben a cikkben írtam. 

2. Részletes Értékelés és Diagnózis:

A szakember részletes vizsgálata és értékelése segít azonosítani a problémák pontos forrását és okait. Az esetleges rendellenességek korai azonosítása kulcsfontosságú a megfelelő terápiás terv kidolgozásához. És itt – az életkornak megfelelően játékokkal, tárgyakkal vizsgálunk, mert ezekkel tudunk leginkább közelférkőzni a gyermek világához és azon részképességeihez, amelyekre a beszéd- és nyelvi képességek épülnek.

Mindenképpen olyan szakembert érdemes választani, aki ért a korai beszédindításhoz, és a részképességek fejlesztésére alapozza a beszéd- és nyelvi fejlesztést.

3. Személyre Szabott Intervenció:

A szakember által kidolgozott terápiás programok az adott gyermek egyedi igényeire szabottak. Ez lehetővé teszi, hogy a terápia célzott legyen és a lehető legjobban támogassa a gyermeket

4. Potenciális További Problémák Megelőzése:

A korai beavatkozás megelőzheti a problémák súlyosbodását, és segíthet abban, hogy a gyermek megtanuljon hatékonyabban kommunikálni és kibontakoztathassa teljes potenciálját. Megelőzhetjük a későbbi magatartási és tanulási problémákat is.

5. Szülői Oktatás és Támogatás:

A szakember nem csak a gyermeket, hanem a szülőket is támogatja. A szülőknek nyújtott útmutatás és gyakorlati tanácsok segítenek otthon is támogatást nyújtani a gyermeknek. Ezt általában az úgynevezett “home training” formában szoktuk megvalósítani – amikor rendszeresen találkozunk a gyermekkel és a szülővel. Ilyenkor a szülő is bent van a foglalkozáson, és otthon ugyanazokat a fejlesztő játékokat játssza gyermekével, amit órán látott. Ehhez én mindig szoktam hazaadni fejlesztő játékokat.

6. A Megfelelő Időpont a Beavatkozásra:

Milyen jelek utalhatnak arra, hogy egy gyermeknek szüksége lehet szakemberi segítségre a beszédfejlődés terén?

Ha egy gyermek kettő – két és fél éves kora körül még nem beszél:

  • alacsony a szókincse,
  • nem alkot mondatokat, nem érti az egyszerű utasításokat, vagy
  • kiejtése jelentősen elmarad kortársaitól, érdemes szakemberhez fordulni.

Ne feledjük, hogy minden gyermek egyedi, és a fejlődési ütem is eltérő lehet.

A korai beszédfejlődési problémák időben történő szakember által való felismerése és támogatása alapvető fontosságú a gyermek kommunikációs készségeinek fejlesztésében, valamint teljes személyiségének pozitív irányba terelésében. 

Mi szakemberek, hatalmas hatást gyakorolhatunk a gyermekek jövőjére, és segíthetünk nekik megszabadulni a kommunikációs nehézségektől.

Reméljük, hogy ebben a cikkben megértettétek a korai beszédfejlődési elmaradás vizsgálatának és a korai szakemberi beavatkozás jelentőségét.

Ha kommunikációs nehézségekkel találkoztok kisgyermeketek esetében, vagyis csak mutogat, de nem beszél, halandzsázik, nem érti a beszédet, – tudjátok, hogy a szakemberi segítség és terápia nem csak a gyermekeknek, hanem nektek szülőknek is hatalmas segítség lehet.

A korai intervenció (vagyis beavatkozás) és az időben történő gyakorlati vizsgálatra alapuló terápia lehetőséget ad arra, hogy a gyermekek megtanuljanak hatékonyan kommunikálni, és a részképességeik, egyéb fejlődési készségeik megfelelően kibontakozzanak.

A szakemberi támogatásnak óriási szerepe van a korai beszédfejlődésben, abban, hogy a gyermekek megszabadulhassanak a beszédfejlődési nehézségektől és magabiztosan léphessenek előre az életükben.

Fontos, hogy 3 éves korban már beszéljenek a gyermekek.

Ahogy mi, szakemberek, mindennapi munkánk során összefogunk és a gyermekek fejlődését támogatjuk, hozzájárulunk egy jobb és eredményesebb jövőhöz.

Természetesen, ez csak veletek , szülőkkel együtt tud megvalósulni.

Köszönjük, hogy elkötelezettek vagytok a gyermeketek támogatásában és fejlődésében!

Ha szeretnétek kipróbálni egy mások által is kipróbált módszer – az “Építsünk beszédet” módszer első lépéseit, itt tudtok feliratkozni az ingyenes próba csomagra, online beszédindító könyvecskére: 

Ha szülőként találkoznál hasonló problémával küzdő szülőkkel, várunk szeretettel a Facebook Hangindító csoportjába!

Rudas Zsuzsanna

Szeretettel:

Rudas Zsuzsanna,
logopédus-gyógypedagógus,
és a Beszéd Akadémia csapata