Nyelvlökéses nyelés logopédiai terápia

6 +1 ötlet a motiváció hosszútávú fenntartására a nyelvlökéses nyelés logopédiai terápiájában

Nyelvlökéses nyelés logopédiai terápia

Előfordult már veled is, hogy valamelyik tanítványod nem csinálta végig a terápiát, esetleg már az elején is alig tudtad bevonni és motiválni?

Hamarosan újra megnyílnak a kapuk a következő 3×5 módszer tanfolyam résztvevői előtt, de addig is még szeretném, ha beszélnénk erről a fontos témáról, mert sokan panaszkodnak, hogy a tanítványaik félbehagyják a kezelést. Érdemes végig olvasnod.

 

A nyelvlökéses nyelés vizsgálta és logopédiai terápiája során azt tapasztaltam, hogy akkor tartanak ki a tanítványaim végig, ha:

  1. Már az első vizsgálat alkalmával tudatosítjuk a probléma fennállását, az izmok, izomcsoportok eltérő működését:
  • felnőtteknél, nagyobb gyerekeknél ez egyszerűbb,
  • kisebb gyerekeknél elsősorban a szülőnek kell látnia – értenie, de természetesen a gyermek figyelmét is meg kell ragadnunk.
  1. Akkor érdemes csak belekezdeni egy terápiás folyamatba, ha a szülő és a gyermek is készen áll elkezdeni – elkötelezettek: akarják, és van rá idejük:
  • ez rendkívül fontos előfeltétele a sikeres terápiának,
  • ha nem állnak még készen, akkor jobb elhalasztani a terápia kezdő időpontját addigra, amikor már megfelelő motivációs szinttel érkeznek.
  1. Több könyvet is ismerek, amelyek a belső motiváció kialakulásáról szólnak. Szinte mindegyik azt hangsúlyozza, hogy a külső motivációval kell kezdeni, majd ez válik belsővé:
  • itt kerülhetnek elő a különböző jutalmazási rendszerek, valamint célok.
  1. A negyedik, hogy legyen jó, közvetlen, szinte baráti kapcsolatod a klienseddel, tanítványoddal (akár gyermek, akár felnőtt), hogy úgy érezze, egy kedves ismerőséhez jön, és jöjjön is mindig szívesen:
  • talán valakinek ez nem evidencia, ezért fontos hangsúlyozni.
  1. Az is sokat jelent, ha megmutatod, hogy profi vagy, értesz a témához, és akkor ők is megbíznak benned, és kitartóbbak lesznek, mert érzik, hogy jó kezekben vannak:
  • ezt már az első vizsgálat alkalmával el tudod érni, ezért fontos, hogy megfelelő vizsgálati és terápiás eszköz legyen a birtokodban.
  1. Ha átlátható, kisebb részekre tagoljuk a terápiát, akkor a tanítványaink mindig érzik-tudják, hogy melyik szinten állnak, éppen hova jutottak el, és hozzávetőlegesen még mi vár rájuk.
  • az is jó, ha hozzávetőlegesen  tervezhető a terápia időtartama, és nem nyúlik a végtelenségig. Amit ígérsz – be is tartod. Természetesen megfelelő együttműködés esetén,
  • tapasztalataim szerint az is rendkívül hasznos, ha tanulmányi szerződésben rögzítitek az együttműködés szabályait, mert ez keretet ad a közös munkátoknak.

Még lenne több ötletem is, de most csak egyet emelek még ki ezekből:

+1. Végül, de nem utolsó sorban: Kis lépésekben jutalmazz:

  • az emberek és a gyerekek szeretnek gyűjtögetni – gyerekeknél ez szinte minden esetben beválik,
  • felnőtteknél hatásosabb a tudatosító magyarázat, valamint a szóbeli visszajelzés, dicséret.

A 3×5 módszer tanfolyamon konkrét ötleteket is kaphatsz ezekre – azontúl, hogy elsajátítod a módszert, hogyan valósítsd meg a folyamatos motivációt a vizsgálat és a terápia folyamán.

Remélem, hogy segítettem ezzel a rövid összefoglalóval.

Ha téged is érdekel a 3×5 módszer online tanfolyam, akkor itt tudsz jelentkezni a várólistánkra:

Szeretettel:
Zsuzsa

Rudas Zsuzsanna, logopédus-gyógypedagógus, beszédindítás és nyelvlökéses nyelés specialista