Speciális terápiák

Kedves érdeklődő!

Két olyan problémakörnek vagyok a specialistája, amelyek egyre több családot érintenek, és megoldásukhoz széles látókörre van szükség. Ez a két logopédiai kezelést is igénylő tünetcsoport a nyelvlökéses (vagy szabálytalan) nyelés, valamint a korai fejlesztést igénylő súlyos nyelvi késés, illetve anyanyelv elsajátítási akadályozottság, illetve nyelvi zavar.

1Egyik specialitásom valamivel enyhébb probléma szokott lenni, mint a másik , és ez a nyelvlökéses nyelés, amelyet  ideális esetben, megfelelő együttműködés esetén 3-4 hónap alatt helyre tudunk állítani. Ezt sokáig infantilis nyelésnek is hívták, mert a csecsemőkorra jellemző szopás közbeni nyelés fennmaradásához  hasonlít.

Itt a legfeltűnőbb tünet, hogy a gyermek vagy felnőtt paciens nyelve beszéd, evés, alvás, illetve nyugalmi állapotban is  a két fogsora közé  előre vagy oldalt csúszik.  Ez miért probléma? Egyrészt lehet egy artikulációs következménye: makacs beszédhibákat okozhat. Másrészt   a fogakra nehezedő folyamatos terhelés állkapocs- illetve fogazati rendellenességeket okozhatnak. Amennyiben fogszabályozó készüléket visel a gyermek,  a készülék levétele után visszaállhatnak a fogak korábbi rendezetlen állapotukba, ha a nyelv továbbra is nyomja őket.

Mi lehet a háttérben? Genetika, rossz szokás, hosszan tartó ujjszopás, nagy orrmandula, és néha nem is tudjuk megállapítani, mi okozza . Az  biztos, hogy az artikulációban, valamint a nyelésben résztvevő izmok  (ajak, nyelv izmai, valamint a rágóizom)másképp működnek, mint szabályos nyeléskor.

A háttérben előfordulhat még szájlégzés, nagy mandulák, harapási illetve szájpad eltérések, valamint rossz testtartás.

Mi lehet a megoldás?

A nyelvlökéses nyelést általában fogorvosok, fogszabályozó orvosok, vagy logopédusok  veszik észre és diagnosztizálják. Szinte minden esetben fontos a szakemberek és a szülők együttműködése, valamint a gyermek motivációja.

Bizonyos esetekben a  nyelés korrekciójával kezdjük a terápiát, majd ezt követi a fogszabályozás és a tiszta beszédhangok kialakítása.  Bizonyos esetekben fül-orr-gégész, légzés-terapeuta , valamint gyógytornász segítségét is érdemes igénybe venni.

Az én megoldásom az a 25 éve használt saját módszerem, ami  megfelelő együttműködés esetén  rendkívül hatékonyan  alakítja ki az új szokást, a helyes vagy szabályos nyelést.

Ez a módszer a 3×5 módszer, levédett szellemi termékem, ( tovább:) A 3×5 módszer  egy tudatosításra alapuló aktív izomtréning, ahol a paciens már az első vizsgálattól tudja, hogy  mi történik az izmaival nyeléskor, valamint a helyes nyelés kialakításakor.  Megfelelő együttműködés esetén 3-szor 5-ös blokkokban megfelelően fejlődik, így  15 alkalommal ( jó esetben 3-4 hónap alatt) elsajátíthatja a szabályos nyelést, amivel hosszú távú életminőségbeli  javulást érhet el.

2 A másik terület, ahol speciális tudással és gyakorlattal rendelkezem, a nyelvelsajátítási zavar kezelése. Egyre több családban okoz gondot, hogy várva várt gyermekük nem tud velük a megfelelő módon és megfelelő időben beszéddel kommunikálni.  Ezt a kérdéskört azért kell komolyan venni, és mielőbb szakemberhez fordulni, hogy mielőbb kiderüljön, mi lehet a tünetek (nem beszél, vagy nem érti a beszédet a gyermek, esetleg  halandzsázik) hátterében. Minél előbb kiderül  a nyelvi késés vagy nyelvi zavar oka annál hamarabb elindulhat a szakszerű fejlesztés, ezzel megadva a gyermeknek a lehetőséget, hogy harmonikus élete lehessen. Mire gondolok, amikor a kiváltó okokra gondolok?

A háttérben lehet:

 hallásprobléma( enyhébb vagy súlyosabb), értelmi elmaradás, mozgásfejlődés akadályozottsága, észlelési zavar, nyelvi zavar (beszédértés vagy kifejező beszéd),esetleg autizmus gyanúja is felmerülhet.  Mikor kezdjünk el gyanakodni? Már2 – 2 és fél éves kortól el tudjuk indítani úgy a beszédet, hogy 3 éves korra kialakuljon a kortársakhoz hasonló,  az életkornak  megfelelő, nyelvileg és szókincsben is helyes beszéd.   Mivel a beszéd az embert jellemző legmagasabb-legösszetettebb agyi funkció, ezért  azokat a képességeket,  amelyekre a beszéd épül ( pl.látás-hallás-gondolkodás-mozgás, érzelmek),  egy gyakorlott logopédus-gyógypedagógus már a legkorábbi időszakban, a bölcsődében is  ki tudja szűrni a veszélyeztetett gyermekeket, és ha szükséges, ellátja tanácsokkal a szülőket, gondozókat. Súlyosabb esetekben elkezdődhet a „home training” jellegű logopédiai terápia is, valamint más szakemberek  bevonása a pontos diagnózis felállításába (gyermekneurológus, gyógypedagógus,  pszichológus, audiológus, stb.) A súlyosabb esetek kezelése elhúzódhat, több évig is eltarthat, ezért jobb minél előbb  elindítani a folyamatot. Így iskolába lépve kevesebb kudarc éri majd a gyermeket és a családot.

Mi lehet a megoldás?

Az én megoldásom az ÉPÍTSÜNK BESZÉDET! könyvemben közreadott módszer, mely  bepótolja a kimaradt fejlődési fokokat, és sziszifuszi alapossággal építi fel a   beszéd-nyelv rendszerét. Ezt megelőzi a beszédhez szükséges részképességek fejlesztése is. A korai , komplex, alapos fejlesztés nemcsak a beszéd elindulásában segít, hanem megelőzi a későbbi iskolai tanulási zavarokat is.

Rudas Zsuzsanna ,

logopédus-gyógypedagógus, mentálhigiénés szakember