HALLÁS ÉS FIGYELEM – avagy milyen csapatjátékot játszanak az idegsejtek?

Kedves Kollégák, kedves Szülők!

Nagy szeretettel köszöntelek benneteket! Ma a tudomány világába kalandozunk, hogy jobban értsük az alapvető dolgokat. 

“Tudtad, hogy a sportolóknak és az idegsejtjeiknek is szükségük van a sok gyakorlásra, hogy győzzenek?” – Merzenich, hallás, koncentrált figyelem

MA MEGISMERKEDÜNK EGY AMERIKAI AGYKUTATÓ, DR. MICHAEL M. MERZENICH NÉHÁNY GONDOLATÁVAL

Beszéd Akadémia: Hallás és figyelem

Dr. Merzenich majmokkal végzett rengeteg kísérletet és  kutatásai alatt rájött arra, hogy az agy plaszticitása, taníthatósága a feldolgozás sebességétől is függ. Vagyis a gyakorlás hatására az idegsejtekben a feldolgozás sebessége is nő.

Például: intelligencia vizsgálatkor a megoldás mellett a megoldási sebességet is mérik.
Idézet tőle: …Tanítás után…“A gyorsabb idegsejtek nagyobb valószínűséggel voltak képesek összehangolt kisülésre – jobb csapatjátékosok voltak – több és erősebb kapcsolat épült ki közöttük, és olyan csoportokba szerveződtek, melyek tisztább és erőteljesebb jeleket közvetítenek. Ez rendkívül fontos, mivel az erősebb jelzés nagyobb hatást vált ki az agyban. Ha hallás után szeretnénk valamit megjegyezni, tisztán kell azt hallanunk, hiszen az emléke csak annyira lehet tiszta, amennyire az eredeti jel tiszta volt.”

HOGY MIRE JÖTT MÉG RÁ DR. MERZENICH?

Beszéd Akadémia: Hallás és figyelem

Arra is rájött, hogy a hosszú távú plasztikus változásokhoz nagyon fontos az igazi figyelem. Számos kísérletben mutatta ki, hogy tartós változások csak olyankor következtek be, amikor a majmok nagyon figyeltek a tevékenységükre. Ha csak automatikusan, odafigyelés nélkül csináltak valamit, akkor is megváltozott az agyi térképük, de a változás nem volt maradandó.

Beszéd Akadémia: Hallás és figyelem

Manapság gyakran tapasztaljuk a figyelem megosztásának képességét. Igaz ugyan, hogy így egyszerre több dologra is figyelve lehet tanulni, csakhogy az agyi térképeinkben ilyenkor bekövetkező változások nem fognak rögzülni.” – Norman Doidge: A változó agy (93-94. oldal)

Azt már tudjuk, hogy az emberi agy plasztikus, változó, újjáépítheti önmagát (részleteket ITT találsz), de nekünk az is fontos, hogy milyen területekre fókuszáljunk munkánk során. Azt is tudjuk korábbi tanulmányainkból, hogy az emberi beszéd és nyelv a legmagasabb agyi funkció nemcsak az emberi életben, hanem az egész természetben.

Ma két olyan területet emeltem ki, amelyek megalapozzák a beszéd- és nyelvtanulást, és a problémás (nem beszélő) gyermekek vizsgálatában és terápiájában is kiemelt figyelmet kell fordítani rájuk.

Ne felejtsétek el!
A fentiek (vagyis az agykutatás) alapján ezek a hallás és a figyelem!

Tiszta hallási inger és koncentrált figyelem szükséges a maradandó tanuláshoz. 

  • Került-e hozzád olyan gyermek, akinél kimutathatóan hallási probléma akadályozta a beszéd elindulását?
  • Szoktál-e hallásvizsgálatot, hallási differenciálást végezni nem beszélő gyermekeknél?
  • Foglalkozol-e hallásfejlesztéssel alapvetően ép hallású gyermekeknél?

 

RUDAS ZSUZSANNA

Örülök, ha válaszolsz és ha elgondolkodsz a cikkeimen! Köszönök minden visszajelzést és szívesen veszem a párbeszédet!

Szeretettel:
Rudas Zsuzsanna
Logopédus – Gyógypedagógus
Fejlesztő pedagógus
Mentálhigiénés segítő szakember

Amennyiben úgy érzed, hogy szakmai tudásommal a segítségedre lehetek, IDE kattintva vedd fel velem a kapcsolatot!

 

Tetszett a cikkem? Oszd meg kedvenc közösségi média felületeden!

Csatlakozz Hangindító csoportunkhoz, hogy más szülőtársakkal találkozhass és gyakorlati ötleteket kaphass a korai beszédindítással kapcsolatosan!

Csatlakozz ÉPÍTSÜNK BESZÉDET! – Szakembereknek szakmai csoportunkhoz, tanulj velem és építs kapcsolatokat hasonló érdeklődésű kollégákkal!

Fotók: pexels.com

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük